پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹
دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفتگو با تیتر ۲۰ مطرح کرد:
امید فاضلی نیا: در شرایط کنونی اگر قرار است توسعه صنعت لوازم خانگی داشته باشیم باید در تمام بخش‌های یک زنجیره تولید سرمایه گذاری داشته باشیم و پرژه‌های فولاد مبارکه اصفهان می‌تواند به اجرای این راهبرد جامه عمل بپوشاند.
کد خبر: ۶۵۲۴۹

تیتر ۲۰ - در سال های اخیر میزان تولید داخلی لوازم خانگی افزایش قابل توجهی داشته و همین مسأله منجر به افزایش تقاضا برای مواد اولیه هم شده تا جایی که برخی شرکت ها معتقدند که عرضه مواد اولیه باید افزایش یابد، در شرایط کنونی فولاد مبارکه اصفهان تامین کننده اصلی ورق های فولادی صنعت لوازم خانگی است و پروژه هایی هم در دست اجرا دارد که با بهره برداری از آن ها  وابستگی به واردات به طور کامل از بین می رود و قدرت رقابت پذیری صنعت لوازم خانگی ایران در بازار های خارجی هم بیشتر می شود.


 دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار تیتر ۲۰ با اشاره به اینکه در کالاهای مختلف میزان بومی سازی لوازم خانگی متفاوت است، گفت: در شرایط کنونی شعارها کشور حمایت از داخلی سازی است و این  تصمیم گیری نیازمند سرمایه گذاری برای تقویت بومی سازی است.


او با بیان اینکه کشور به سرمایه گذاری در تولید ورق لوازم خانگی نیاز دارد افزود: زمانی که نوسانات اقتصادی افزایش می یابد واردات گرانتر می شود و روی قیمت تمام شده اثر منفی می گذارد و شرکت هایی که در بخش تحقیق و توسعه و ... صنعت لوازم خانگی سرمایه گذاری کرده اند با چالش مواجه می شوند و نسبت به شرکت هایی که مونتاژکار آسیب بیشتری می بینند، زیرا مونتاژکار در شرایط نوسانی به راحتی می تواند تغییر جهت دهد، اما سرمایه گذار برای تولید داخلی این امکان را ندارد. از این رو بهره برداری از پروژه های داخلی تولید ورق و تامین صد درصد نیاز داخلی می تواند به ثبات شرکت های تولیدکننده لوازم خانگی هم کمک کند.


او با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی حدود 25 درصد از صنعت لوازم خانگی ارزبری دارد و 75 درصد در داخل ساخته می شود و البته برخی محصولات مانند تلویزیون کمی سهم بیشتری از واردات دارند، اظهار کرد: لوازم خانگی به عنوان دومین صنعت بزرگ کشور امروز به صورت خصوصی تولید می شود و بهره وری لازم را دارداز این رو تامین کامل مواد اولیه شرکت ها می تواند به بهره وری آنها بیفزاید.


او با بیان اینکه بومی سازی کامل لوازم خانگی وابسته به تامین ورق است که در بورس کالا عرضه می شود، تصریح کرد: امروز ورقی که برای تولید لوازم خانگی عرضه می شود به اندازه نیاز شرکت های لوازم خانگی نیست زیرا در شرایط کنونی مقیاس تخصیص مواد اولیه در بورس کالا معدل تولید دو سال پیش شرکت هاست در حالی برخی شرکت ها افزایش تولید داشته اند و نیاز آنها به ورق بالا رفته است به همین دلیل شرکت هایی مانند فولاد مبارکه با در نظر گرفتن افزایش تقاضای فولاد می توانند نقش موثری در افزایش تولید و حتی صادرات لوازم خانگی از کشور داشته باشند.


فاضلی با بیان اینکه تامین ورق رنگی شرکت های لوازم خانگی با واردات انجام می شود، اظهار کرد: قبلا تعرفه واردات ورق رنگی 45 تا 55 درصد بود و بعد از درخواست انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی میزان تعرفه واردات ورق به 5 تا 10 درصد تغییر کرده است و تا حدودی با واردات مسأله حل شده اما واقعیت این است که شرکت های توانمندی مانند فولاد مبارکه می توانند  برای ظرفیت کنونی صنعت لوازم خانگی این ورق ها را تولید کنند البته هم اکنون برای ورق های خاص وارداتی برنامه ریزی تولید داشته باشند، این موضوع منجر به افزایش تولید و کاهش هزینه تمام شده محصولات لوازم خانگی در کشور می شود.


او افزود: برای نمونه ورق استن لس استیل در کشور تولید نمی شود و  درخواست سرمایه گذاری برای تولید آن داریم. حوزه سیاست گذاری باید با شرکت های بزرگ همچون فولاد مبارکه، مس و ... جلسات راهبری داشته باشد تا نیاز داخلی کشور برای تولید لوازم خانگی فراهم شود، زیرا این شرکت ها هم اکنون توان تولید و تامین نیاز داخلی را دارند و تنها باید بر مبنای برنامه های سیاست گذار و بر مبنای تقاضای سامانه بهین یاب عمل کنند.


او افزود: در شرایط کنونی اگر قرار است توسعه صنعت لوازم خانگی داشته باشیم باید در تمام بخش های یک زنجیره تولید سرمایه گذاری داشته باشیم‌ و پرژه های فولاد مبارکه اصفهان می تواند به اجرای این راهبرد جامه عمل بپوشاند.

 

ارسال نظرات
موضوعات روز